Sneller betaald krijgen in 2018: 5 tips

0

Het is de nachtmerrie van iedere ondernemer, klanten die niet betalen. Maar ook klanten die laat betalen kunnen niet alleen voor stress, maar ook voor een administratieve rompslomp zorgen. Betalingsconflicten komen vaker voor dan je denkt. Met deze tips kun je late betalingen zoveel mogelijk voorkomen!

1. Stel grenzen

Hoe geduldig je ook bent, op een gegeven moment moet je grenzen stellen. Laat achterlopende betalingen dan ook niet te lang op lopen. Welke redenen er ook voor de achterstallige facturen zijn; treed op tijd resoluut op. Wacht bij langlopende zaken ook niet te lang af, op een gegeven moment kun je beter een incassobureau inschakelen. Zij dragen zorg voor de afhandeling van de betaling en jij kan je weer concentreren op andere zaken.

2. Factureer op tijd

Stuur facturen direct na het afronden van een opdracht. Zorg dat de factuur duidelijk opgemaakt is en kies zelf een uiterste betaaldatum. Het werken met betalingstermijnen van 14 of 30 dagen kan ervoor zorgen dat betalingen achter gaan lopen. Een uiterste betaaldatum zorgt voor meer urgentie in de betaling en jij weet precies wanneer je toegang hebt tot de liquide middelen.

3. Herinner

Wanneer de factuur na de uiterste betaaldatum nog niet voldaan is, stuur je direct een herinnering. Blijf altijd vriendelijk in het sturen van de herinnering. Er is geen reden om een incassobureau te vermelden en dat soort zaken kunnen de relatie met je klant slechter maken. Probeer van de andere kant ook niet te lang te wachten met de openstaande herinneringen. Je mag gerust de dag voor de uiterste betaaldatum al een herinnering sturen. Misschien is de betaaldatum even aan de klant ontgaan. Op deze manier help je niet alleen de klant, maar ook jezelf.

4. De beller is sneller

Is de betalingstermijn verstreken en heeft de herinnering niets opgeleverd? Bel de desbetreffende klant dan direct persoonlijk. Luister goed naar de reden die de klant geeft voor het missen van de betaling. Is er daadwerkelijk sprake van overmacht, dan kun je de klant een voorstel laten doen om de betaling alsnog te voldoen. Je kan altijd werken met een bepaalde vorm van afbetaling om zaken te versnellen en gemakkelijker te maken.

factureren bellen

5. Aanmaning

Is er geen sprake van overmacht en wil de klant simpelweg geen betaling voldoen? Overweeg dan het sturen van een aanmaning. In deze aanmaning geef je een uiterste betaaldatum op een wat dwingende toon. Ontvang je nog geen betaling? Schakel dan de diensten van het incassobureau in.

Delen

About Author