Voorbereiden op de administratie van de toekomst

0

Waar in 2015 nog voorspeld werd dat de administratieve sector overgenomen zou worden door robots, lijkt het er steeds meer op dat het gaat om aanpassen en het adaptief vermogen van de administratief medewerkers. Er zijn veel geautomatiseerde processen ontwikkeld en ongetwijfeld zijn er banen verloren gegaan, maar de echte sterren op administratief gebied zijn onmisbaar. De menselijke hand is niet zo makkelijk weg te denken uit de administratie. Maar om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst het geval is, is het tijd om te kijken naar hoe de administratie van de toekomst eruitziet en wat belangrijk is om in de gaten te houden.

Het overzicht bewaren

Eerder plaatsten we een stuk over het overzichtelijk werken. Dit wordt nóg belangrijker in de toekomst. Wanneer er gewerkt wordt met geautomatiseerde processen, online boekhoudprogramma’s, agenda’s in de cloud en messageboards om te communiceren, dan moet de administratie het overzicht kunnen houden om alle medewerkers op elk moment toegang te kunnen verlenen. Het maken van een lijst met platformen en software waar gebruik van gemaakt wordt, dat is een sterk begin. Vergeet niet de lijst bij te werken wanneer er bepaalde platformen toegevoegd of juist verwijderd worden en link de accounts altijd aan een centraal mailadres zodat meldingen niet verloren gaan. De administratief medewerker doet er verstandig aan om goede software te kiezen voor het opslaan van alle gebruikersnamen en wachtwoorden, aangezien ook dat een drempel kan zijn bij het overzichtelijk werken.

Meer dan werken in de cloud

Opslag van data kost ruimte en tijd. Opslag van heel erg veel data kost op dit moment een flinke hap uit het budget van grotere ondernemingen. Maar dat gaat veranderen in de toekomst. De blockchainontwikkelaars zijn hard aan het werk om dataopslag in de cloud overbodig te maken omdat de blockchain zelf betere opties biedt. Met private keys om mensen toegang te verlenen, met lagere kosten voor de opslag van gegevens en met de veiligheid die een grotere onderneming wil.

Overigens gebeurt er nog veel meer op de blockchain. De kans is groot dat de administratieve medewerkers in de toekomst te maken krijgen met cryptovaluta. Verschillende ondernemingen in Nederland verkennen op dit moment de mogelijkheden al. Hoe wenselijk is het wanneer er betaald kan worden in vijf, tien of maar liefst vijftien verschillende valuta? Dat wordt geen probleem voor de administratief medewerker die kiest voor de beste cryptocurrency wallet. Een goede wallet kan namelijk gebruikt worden om veel verschillende munten op te slaan, zoals Bitcoin, Ethereum en Ripple. Handig wanneer het overzicht bewaard moet blijven én betalingen op elk moment gedaan moeten kunnen worden door welke medewerker dan ook.

Bron: Pixabay

Administratie van de toekomst is niet zo ver weg

We denken vaak dat de ontwikkelingen onze tijd wel duren. Maar in dit geval is wachten geen optie. De administratieve medewerkers die binnen een bedrijf willen groeien, moeten een voortrekkersrol kiezen en zich nu alvast verdiepen in de mogelijkheden die nu nog de toekomst genoemd worden, maar veel dichterbij zijn dan de meeste mensen denken.

Bron hoofdfoto: Pixabay

Het bericht Voorbereiden op de administratie van de toekomst verscheen eerst op Directiesecretaresse.nl.

Delen

About Author