Discipline – van keurslijf naar krachtig kiezen

0

Meer sporten. Een mooi boek lezen. Minder piekeren. Regelmatige opruiming van je inbox.
Positiever denken. De benodigde telefoontjes plegen voor dat backoffice-project.
Allemaal zaken waar je soms tegenaan hikt of waarvoor je geen tijd kunt vinden… Kom op, gewoon een kwestie van discipline.
Toch? En, wil het lukken? Of roepen al die afspraken met jezelf – hoe verstandig en gezond ze ook zijn – weerstand bij je op?

Want pff, wat moet je toch veel. Soms mag je de teugels toch ook wel eens laten vieren?
Je hebt tenslotte een pittige baan als assistant, het thuisfront eist veel van je en je vrienden vragen wanneer je nou eindelijk
weer eens mee gaat de stad in.

Moet je dan ook nog van jezelf verwachten dat je jezelf ‘s avonds naar de sportschool sleept, in het donker,
in de regen? En je mailbox, interne projecten – tsja, de waan van de
dag is nu eenmaal dominant. Genieten van een mooi boek? Je hebt nog wel andere dingen te doen! En positief denken, dat probeer je
al zo lang, dat breng je nu even niet op.

Klinkt plausibel hè? Je gaat er zó in mee. Maar ondertussen voel je je niet overdreven fit.
Je hebt de neiging om te gaan malen over onbeduidende voorvallen. Je ergert je aan echte of digitale rommel.
Je kunt je niet goed meer ontspannen en je geniet niet echt meer van de leuke dingen.
Je zelfrespect – daar denk je maar liever niet te veel aan.

Wil je toch verantwoord en vitaal leven? Dan vergt dat natuurlijk wat van je.
Maar het hoeft niet met hangen en wurgen. Creëer er lol in!

1. Laat discipline geen dwingend keurslijf worden. Maar maak vrijwillige keuzes.
Die hebben gevolgen, accepteer dat. Twee voorbeelden:

– Kiezen om lekker voor de tv te hangen kan tot gevolg hebben dat je de beslommeringen van je werk loslaat. Misschien heb je dat wel het hardst nodig. Fitter word je er niet van. Ga je sporten, dan kies je voor inspanning. Én voor die power, en een fris hoofd.

– Heb je zin om je even over te geven aan je getob of gemopper?
Dat kan de druk van de ketel halen. Het kan ook zijn dat je er nog vermoeider van wordt.
Kies je voor constructief denken, dan kost dat vast wel even moeite. Én het levert je waarschijnlijk kracht of rust op.

2. Verander ‘moeten’ in ‘mogen’.
Niet: ik moet sporten, maar: ik mag tijd nemen om me op mijn
lijf en gezondheid te richten. Niet: ik moet opruimen, maar: ik mag aandacht geven aan het ordenen
van mijn (digitale) omgeving. Niet: ik moet die telefoontjes gaan doen, maar: ik mag prioriteit geven
aan het project rond de optimalisatie van de backoffice.

3. Focus op genieten. Wat gaat het je opleveren aan fijns – al is het maar klein – als je
je plan doorzet? Waar geniet je dan van? Van dat lekkere gevoel in je lijf tijdens of na
een flinke workout wellicht. Voldoening na het maken van afspraken met de projectleden.
Ontspanning en plezier in dat prachtige verhaal. Ruimte na een opruimactie.

4. Vind een symbool voor datgene waar jij van geniet.
Spoor een foto op, of een plaatje op internet dat de power weergeeft die jij voelt in je
sportuurtje. Of van de rust die je ervaart als je inbox weer overzichtelijk is.
Maar ook een fijn aanvoelend steentje in je jaszak, een beeldje of een muzieknummer kunnen
als anker werken. Zorg dat je je symbool vaak tegenkomt op je bureau, in je telefoon en in je agenda.
Het herinnert je aan je doel en roept het fijne gevoel op dat je nodig hebt om jezelf te motiveren.

5. Neem behapbare gewoontes aan die vol te houden zijn.
Uitbreiden kan altijd nog! Geef jezelf de kans om trots te zijn, ook bij het halen van kleine doelen.

6. Big things first. Dingen die je echt belangrijk vindt en die je structureel in je
dag- of weekprogramma wilt integreren, zullen tóch altijd in het gedrang komen zodra je het druk krijgt.
Geef ze dus de prioriteit die ze nodig hebben en plan ze als eerste in.
Ze zorgen tenslotte voor de basis van je energie, creativiteit en uithoudingsvermogen!
Ter illustratie geef ik je nog eens de link naar het gedateerde maar veelzeggende filmpje van Steven Covey.

Kortom – blijf gestaag die verstandige en gezonde keuzes maken.
En als je ervoor kiest de teugels te laten vieren, doe het dan met overgave. Zodat je er volop van geniet.
Om de volgende dag of week met energie en gepaste trots verder te bikkelen!

“Heleen ter Avest van Invest Coaching & Training helpt assistants om met vertrouwen en plezier de lead te nemen op hun werk. Zij schreef het gratis e-bookje “Feedback de baas – 9 succesfactoren voor in je verander(en)de rol van assistant”. Zie www.investcoaching.nl”

Delen

About Author