Online marketing – Baan van de toekomst?

0

De online wereld heeft zich de laatste twee decennia steeds verder ontwikkeld. Vooral sinds de intrede van de smartphone in 2009, en later ook de tablet, is het gebruik van internet excessief gestegen. Men kan altijd een beroep doen op het internet en tevens staat men continu met elkaar in contact.

Men is via het internet makkelijk te bereiken, wat een enorme kans voor bedrijven schept. Deze trend is gepaard gegaan met de geboorte van een nieuwe functie, namelijk; online marketing.

De titel is wellicht ietwat misleidend, want momenteel zijn online-marketing-functies al veelgevraagde banen. Echter, met de toekomstige verschuiving van fysieke winkel naar webshop zal de vraag naar deze functie steeds meer toenemen!

Wat doet een online marketeer?

Op deze vraag is het lastig om een antwoord te geven dat de hele lading dekt. Elke online marketeer definieert zijn werkzaamheden ietwat anders. Aangenomen mag worden dat een online marketeer ervoor zorgt dat een bepaalde website of webshop beter gevonden wordt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Wanneer jouw website of webshop beter wordt gevonden in dit soort zoekmachines, dan zal de aanvoer naar je website/webshop vergroot worden, wat vaak resulteert in een positief effect op de omzet. Tevens zorgt een online marketeer ervoor dat een bepaalde website/webshop zo conversie geoptimaliseerd mogelijk is ingericht. Dit zorgt ervoor dat webbezoekers ook daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.

Daar de doelgroep van een bedrijf zich ook online bevindt, is het natuurlijk zaak deze aan te spreken. Een veelgebruikt kanaal daarvoor is social media. Om het gros van de doelgroep ook daadwerkelijk online te bereiken heb je een uitstekende sociale-media-campagne nodig. Ook hier zorgt een online marketeer voor.

Verwacht wordt dat bijvoorbeeld Instagram over vier jaar bijna 30 miljoen gebruikers heeft. Tevens zullen er in de tussentijd nieuwe, populaire sociale-media-kanalen opkomen. Kortom, extra toekomstig werk voor de online marketeer. Als jij die social-media-expert bent die een brug kan slaan tussen de media en het publiek, dan heb jij de baan van de toekomst!

Hoe word ik online marketeer?

Er zijn tegenwoordig erg veel instellingen die een opleiding of cursus tot online marketeer aanbieden. Deze cursussen/opleidingen stomen jou helemaal klaar voor een baan in de online marketing. Lijkt online marketing je wel interessant, maar wil je het iets breder trekken? Kies dan voor bijvoorbeeld een opleiding commerciële economie. Dit soort opleidingen bieden online marketing als vak aan, maar hier leer je ook andere aspecten van de marketing. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf bij te spijkeren door een stage of bijbaan te kiezen in de online marketing. Hierbij word je vaak onder de hoede genomen van een online-marketing-manager die jou alle kneepjes van het vak zal bijleren.

Delen

About Author