Menu
Arbeid

Employer branding: wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Employer branding

Overal wordt er personeel gezocht met spoed. De branding en uitstraling van je bedrijf als werkgever zijn tijdens deze zoektocht een belangrijke schakel. Het is daarom ook dat je de term ‘employer branding’ steeds vaker hoort. Niet onbelangrijk in een tijd die vraagt om betrokken en gemotiveerde medewerkers die goed aansluiten op jouw bedrijf. Maar waar begin je en hoe zet je een employer branding strategie op?

De betekenis

Voordat we in de employer branding voorbeelden duiken, is het belangrijk dat je precies weet wat employer branding is en hoe het bijdraagt aan jouw zoektocht naar personeel. Bij het woord ‘employer branding’ heb je ongetwijfeld verschillende associaties, maar dit in één woord vatten, is nog best lastig. Je werkgeversmerk, wat simpelweg de Nederlandse vertaling is, komt misschien al dichter in de buurt van een tastbaar concept. Toch biedt ook deze term ruimte voor eigen interpretatie.

Employer branding draait om jouw bedrijf en de mensen die er werken. Een definitie van employer branding die voor iedereen hetzelfde is bestaat simpelweg niet. Uiteraard zijn er elementen die bij ieder bedrijf en in iedere strategie terugkomen, maar de invulling loopt nogal uiteen.

Het resultaat van employer branding is gelukkig een stuk makkelijker in woorden te vatten. Hoe beter je employer branding, hoe meer mensen zich aan jouw bedrijf willen binden. En hoe hoger deze tevredenheid van je medewerkers, hoe lager je verloop. Kortom, employer branding is een aanvulling op je personeelsbeleid. Echt iets waarmee je naar buiten treedt en laat zien dat je zorg draagt voor het geluk, welzijn & werkplezier van je medewerkers.

Een employer branding strategie voor je bedrijf

Een employer branding strategie voor je bedrijf

Alleen communiceren dat je een goede werkgever bent is niet genoeg, je moet dit ook daadwerkelijk zijn. En dat begint intern. Voordat je employer branding effectief kunt gebruiken om nieuw personeel aan te trekken moet je op de hoogte zijn van de tevredenheid van je huidige werknemers. Doe onderzoek naar personeelsbehoefte, door bijvoorbeeld een interne enquête uit te zetten, en investeer vervolgens in de resultaten.

Zodra je intern de boel op orde hebt kun je je employer branding strategie doorzetten naar buiten. Hoe presenteer je jouw werkgeversmerk aan potentiële nieuwe medewerkers? Waar zijn moderne werknemers naar op zoek en wat maakt jouw bedrijf uniek? Dit vormt de basis voor jouw strategie.

Vervolgens is het belangrijk om de beste kanalen te vinden om deze boodschap mee te verspreiden. Doe goed onderzoek naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Verplaats je in de echte behoeften van de moderne werknemer en biedt antwoorden op hun vragen over werk, carrière & groei. Wanneer je aan al deze zaken denkt vind je een passende strategie uit die jouw werkgeversmerk op de kaart zet. Succes!