Menu
Arbeid

2 tips om efficiënter te ondernemen

2 tips om efficiënter te ondernemen

Tijd is geld. Daarom is het belangrijk om zo efficiënt mogelijk te ondernemen. Dit kan je behoorlijk wat geld opleveren. Hier lees jij hoe je nog efficiënter kunt werken.

Planning

Door een goede planning te maken kan je veel tijd winnen. Goed leren plannen doe jij door elke keer als jij iets hebt gedaan je planning te evalueren. Ga na of de geschatte tijdsduur te kort of te lang was. Vervolgens kan je de nieuwe tijdsduur gebruiken bij het plannen van activiteiten die lijken op de uitgevoerde activiteiten. Houd in je planning altijd rekening met ad hoc zaken. Dit zijn zaken die tussendoor komen zoals telefoontjes en noodgevallen. Zet ook deadlines voor je al je taken. Een andere belangrijk aspect bij goed plannen is dat je prioriteiten moet stellen. Hierbij kunnen de deadlines een goede richtlijn zijn. Zorg er ook voor dat je werkt in een omgeving waarin je geconcentreerd kunt werken zonder te veel afleiding.

Software

Software

Door de juiste software te gebruiken kan jij veel tijd besparen. Als je veel losse software systemen gebruikt kan het veel tijd kosten om deze samen te gebruiken. Het gebruiken van een software die past bij de andere software is daarom efficiënter. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor erp pakketten met meerdere systemen. Een pakket kan bijvoorbeeld de combinatie zijn van administratie, webshops, de back office en voorraadbeheer. Door dit te combineren klopt de voorraad in de back office, de webshop en de administratie. Zo hoef je het niet handmatig aan te passen. Dit scheelt handmatig werk, maar scheelt ook indirect extra werk dat ontstaat als de handmatige administratie niet goed is doorgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het annuleren van orders als de voorraad in de webshop niet klopt met de voorraad in de back office. Ook kan pim software ervoor zorgen dat je efficiënter gaat werken. Pim software staat voor Product Informatie Management. Hiermee kan je eenvoudig alle productinformatie in hetzelfde centrale systeem beheren in plaats van in losse systemen. Je kunt de software ook integreren met artikeldatabases en branche-leveranciers.

Het is ook verstandig om na te denken over of je een taak zelf moet uitvoeren of gaat uitbesteden. Soms kan het slimmer zijn om iets uit te besteden als je zelf veel tijd aan kwijt bent. Op deze manier kan je ook tijd besparen en kan je deze tijd gebruiken voor andere taken binnen je bedrijf. Wil je leren hoe je nog efficiënter kunt werken? Volg dan eens een time management cursus.